מתיחת פנים
מאמרים ועצות

מתיחת פנים – המדריך המלא

מתיחת פנים היא הליך שנועד להעלים או לרכך קמטים וסימני הזדקנות אחרים של העור, במטרה לשפר את המראה הכללי של הפנים והלסת. מתיחת פנים יכולה לשפר את ההשפעה המזיקה של תהליך ההתבגרות והמתיחות על עור הפנים. במהלך הניתוח, המנתח הפלסטי ירים וימתח את השרירים הנמצאים מתחת לעור הפנים על מנת ליצור מראה יותר צעיר ורענן. לאחר מכן, המנתח יסיר את כיסי השומן העודפים הגורמים למראה מבוגר ועייף, התוצאה פנים מתוחות ומראה צעיר

מנתח מנוסה יכול לבצע את הניתוח תוך שימת לב לפרטים ואסתטיקה ובמידה מינימלית של צלקות. מנתחים רבים משתמשים בטכניקות ממוקדות (פולשנות מינימלית).

מתיחת פנים היא אחד הניתוחים הקוסמטיים הפופולריים ביותר, ורוב המטופלים שעוברים את ההליך מדווחים על רמות סיפוק גבוהות מאוד גם לאחר יותר מעשור, ורבים חשים כי הניתוח הוריד 12 שנים או יותר מהמראה שלהם.

על אף שלמתיחת פנים יש השפעות מאוד חיוביות על המראה והביטחון העצמי, מתיחת פנים איננה עבור כל אחד. מטופלים מסוימים עשויים לבחור בהליכים בלתי פולשניים כמו פילינג כימי או מיקרודרמברשן כדי להשיג את התוצאות הרצויות, בעוד שאחרים בוחרים דווקא להוסיף ניתוחים משלימים כמו מתיחת צוואר או מתיחת גבה. המטופלים המרוצים ביותר הם אלה שמבינים היטב את התוצאות וכן את המגבלות של ההליך.

למי יכול להתאים ניתוח למתיחת פנים?

המועמדים המתאימים ביותר הם אלה שיש להם ציפיות ריאליסטיות ומוכנים ומסוגלים למלא אחר ההוראות הנדרשות לתהליך ההחלמה. פגישת ייעוץ ראשונית עם הרופא המנתח יכולה לסייע בידכם ובידי הרופא לקבוע אם אתם מועמדים מתאימים, וכן להחליט על סוג ההליך המתאים ביותר עבורכם.

אלה הגורמים הקובעים אם אתה מועמד מתאים:

  • מצב בריאותי תקין – המועמד המתאים הוא במצב בריאותי כללי טוב. עליך ליידע את המנתח בנוגע לכל בעייה רפואית לפני הניתוח. מתיחת פנים הינה הליך פולשני שנדרשת לו תקופת החלמה נאותה, ועל המועמד להיות בריא מספיק כדי להתמודד עם קשיי ההחלמה.
  • גמישות העור – למועמד המתאים יש עור בעל גמישות טבעית מסויימת החשובה משום שבמהלך הניתוח, הרופא ימתח את עור הפנים כדי להפחית את הקמטים. תהליך הריפוי יהיה מוצלח כאשר עור הפנים מסוגל להתאים את עצמו לקווי המתאר החדשים.
  • עור רופף באזור הפנים או הצוואר – מועמדים מתאימים ע"פ רוב מעוניינים להסיר עודף עור מאזור הפנים או הצוואר, למתוח את העור ולהפחית את מראה הקמטים.
  • מבנה עצמות חזק – באופן אידיאלי, כדאי שלמועמד יהיה מבנה עצמות מוגדר היטב כדי לתמוך ולתרום לתוצאות מספקות. מטופלים עם קווי פנים פחות מוגדרים עשויים להפיק תועלת מהשתלות כאלטרנטיבה או בנוסף למתיחת פנים.
  • ציפיות ריאליסטיות – על המועמד להבין לא רק את היתרונות של הניתוח, אלא גם את המגבלות. כדאי להתייעץ עם הרופא המנתח על מנת לקבל את כל הפרטים הנדרשים כדי להחליט אם הניתוח מתאים עבורכם.

מתיחת פנים לגברים

מתיחת פנים איננה רק לנשים. גם גברים יכולים להפיק תועלת מההליך שנועד להילחם בפגעי הזמן ולהשיג מראה יותר רענן. יותר ויותר גברים נפתחים היום לאפשרות של טיפולים קוסמטיים כאלה ע"פ ממצאים אמריקאיים, שיעור מתיחות הפנים עבור גבים צמח ב-45% בין 2010-2015

הגבלות גיל על מתיחת פנים

הגיל איננו הגורם המרכזי בהחלטה מי מתאים למתיחת פנים. הגורמים המכריעים הם מידת הגמישות של העור והבריאות הכללית של המועמד. רוב האנשים שבוחרים לעבור את הניתוח הם בין הגילאים 40-70, אך גם בני 70 ומעלה יכולים להפיק תועלת מן הניתוח. מנתח פלסטי מנוסה יוכל לבדוק את מצב רקמות העור של המועמד כדי להחליט אם הוא או היא מתאימים לעבור את ההליך.

כיצד לבחור את המנתח הנכון

בבואכם לבחור מנתח פלסטי, עליכם לעשות זאת בקפדנות יתר. בחירתו של מנתח שאיננו כשיר עלולה להוביל לתוצאות בלתי רצויות, לסיבוכים מיותרים ולהוצאה גדולה. ישנם מספר גורמים שיש לקחת בחשבון בבחירת המנתח הנכון:

הסמכה נכונה – יש לברר אם הרופא הינו רופא מורשה מטעם משרד הבריאות. גם חברות בקופת חולים או אגודות רפואיות אחרות יכול לתרום, אם כי אין זה הכרחי.

ניסיון – חשוב מאוד לבחור רופא מומחה בעל הכשרה בתחומו עם שפע של ניסיון מעשי. חפשו רופא המכנה את עצמו "מנתח פנים פלסטי" במקום "מנתח קוסמטי". מבחינה חוקית, רופאים שעוסקים ברפואה קוסמטית יכולים להתייחס לעצמם כמנתחים, גם אם אין להם הכשרה מתקדמת בביצוע ניתוחים. כמו כן, אם אתם מעוניינים במתיחת פנים מסוג מסויים, כדאי לאתר רופא המתמחה בתחום זה באופן ספציפי.

 ניתוחים קודמים – רוב המנתחים יוכלו להציג דרך האתר שלהם או במשרדם תמונות של לפני ואחרי. כדאי לשים לב לתמונות אלה כדי לראות אם עבודתו של המנתח מוצאת חן בעיניכם. כמו כן, יש לשים לב לאיכות התמונה, לזוויות הצילום השונות ולתאורה הנראית בתמונה. תאורה חשוכה עלולה להוות כיסוי לתוצאות לא מוצלחות במיוחד.

מוניטין – כאשר אתם מחפשים מנתח, רצוי להיעזר בהמלצות. מקום טוב להתחיל ממנו הוא אצל רופא המשפחה שלכם. אם יש לכם חבר או קרוב שעבר ניתוח פלסטי, גם הם יכולים להמליץ לכם על רופא טוב.

אופיו של הרופא – בזמן שבטיחותכם האישית היא אחד השיקולים המכריעים כדאי גם לברר אם הרופא המנתח הוא אדם שאתם מרגישים נוח איתו. ההחלטה לעבור הליך מסוג זה הוא מאוד אישי, ועליכם לבחור במישהו שמכבד את פרטיותכם ושותף למטרות הקוסמטיות שלכם. אם נראה כי הרופא אינו מוכן להתאים את סוג ההליך לתוצאות הרצויות בעיניכם, זהו סימן שהוא לא הבחירה האופטימלית.

המתקן בו נערך הניתוח – כדאי לברר לגבי המקום בו מתבצע הניתוח. ניתוחים שאינם מתבצעים בבית חולים צריכים להיות רשומים כחוק במשרד הבריאות.

 פגישת ייעוץ ראשונית

פגישה זו כוללת  שיחת ייעוץ מפורטת וכן בדיקה פיזית. הרופא יחליט אם אתם מתאימים לעבור את ההליך, בהתחשב בעברכם הרפואי, סוג עורכם ומטרות הטיפול עבורכם. חשוב להיות כנים עם הרופא, בעיקר בנוגע לעברכם הרפואי. מצבים בריאותיים מסויימים, כמו הפרעות אוטואימוניות או מחלות לב יכולות להעלות את הסיכונים הכרוכים בניתוח. על אף שלא כל בעייה רפואית מונעת מכם לעבור את ההליך, יש ליידע את הרופא בנוגע לכל פרט היוצא מן הרגיל כדי לנקוט בכל אמצעי הזהירות הנדרשים.

בפגישה זו, הרופא עשוי גם לשוחח איתכם על סוגיות כמו עישון. שוב, כדאי להיות כנים בנושא זה, משום שעישון מעלה את הסיבוכים הקשורים בניתוחים פלסטיים ומאט את תהליך ההחלמה. על אף שהרגל זה לא ימנע מהרופא לאשר את הניתוח, תצטרכו להפסיק לעשן למשך שבועיים לפחות לפני הניתוח ולאחריו, אם לא לזמן יותר ממושך.

תכנון הניתוח

אם החלטתם שמתיחת פנים היא האמצעי המתאים עבורכם, תשבו יחד עם הרופא ותעברו על תוכנית טיפול אישית הכוללת:

  • את סוג מתיחת הפנים
  • סוג החומר המרדים
  • אילו הליכים נוספים ישולבו עם מתיחת הפנים
  •  כיצד המנתח יסגור את החתכים
  • מיקום החתכים
  •  זמן החלמה צפוי

סוגי מתיחות פנים

מתיחת פנים חלקית

במהלך מתיחת פנים חלקית המנתח מרים ומותח את הרקמות הנמצאות מחת לעיניים וסביב הלחיים. לשם כך, המנתח מבצע חתכים דומים לאלה של מתיחת הפנים המלאה, אבל הם בד"כ עמוקים יותר. טכניקה זו מאפשרת להרים את השרירים שבד"כ לא נוגעים בהם במתיחת פנים רגילה. המנתח עשוי לבצע השתלת שומן או עור כדי לשפר קווי מתאר ולחדד את מראה עצמות הלחיים. הניתוח אינו מטפל בכל סימני ההזדקנות ומתאים לאנשים בשנות השלושים והארבעים לחייהם.

מתיחת פנים מלאה

מתיחת פנים מלאה מובילה לתוצאות המקיפות ביותר. הניתוח מאפשר לטפל בקמטים עמוקים מתחת לעינים, עור רופף באזור הלחיים, קווים באזור הפה, עודף שומן ועור מתחת לסנטר ועוד. מתיחת פנים מלאה מטפלת באזור רחב יותר ולכן החתך שבו משתמשים ארוך יותר שמתחיל מתחת לרקה ונמשך מסביב לאוזן לכיוון הצוואר. מתיחת פנים מהסוג הזה פופולרית בקרב מטופלים בשנות החמישים והשישים לחייהם.

מיני מתיחת פנים

כאן מדובר בתהליך פחות דרסטי. המנתח מבצע חתכים קטנים יותר ותהליך ההחלמה קצר יותר. לפעמים מתייחסים להליך בשם "וויקאנד ליפט". כמו במתיחת פנים חלקית, גם כאן מדובר בטיפול בשטח קטן יותר של הפנים, לרוב אזור הלסת, הלחיים התחתונות והצוואר. החתכים בד"כ מתבצעים לאורך קו השיער ומאחורי האוזניים. ביצוע החתכים מאפשר למנתח להרים את השרירים, להסיר שומנים עודפים ולסלק עור עודף. מנתחים רבים משתמשים באנדוסקופיה כדי לבצע את ההליך הזה. כמו מתיחת פנים חלקית, ההליך שכיח בקרב מטופלים צעירים יותר המתחילים להראות סימני הזדקנות של העור.

מתיחת פנים בחוטים

אחד הטיפולים הפופולריים ביותר. מידת הפולשנות בהם מינימלית ומשמשת כאלטרנטיבה לניתוח למתיחת פנים. במהלך הטיפול, המנתח ייצור תפרים זעירים מתחת לעור כדי להרים את השרירים שמתחתיו. ניתן לבצע את הטיפול ללא הרדמה, אלא באילחוש מקומי, והטיפול לא מותיר מאחוריו צלקות. הטיפול עצמו לא אורך יותר משעה או שעתיים, ולפעמים מתייחסים אליו כ"ליפט צהריים". הטיפול מתאים לאנשים בשנות השלושים והארבעים לחייהם המעוניינים בשיפורים מתונים לעור הפנים.

מתיחת פנים תחתונה

כפי ששמו מעיד מתיחת פנים תחתונה מטפלת בשליש התחתון של הפנים. ההליך טוב למי שרוצה להיפטר מסנטר כפול, להעלים קמטי/קפלי צחוק, למתוח את זוויות הפה הרפות ולפסל את הלסת. החתכים נעשים מאחורי האוזניים וקו השיער. זהו הליך שמתאים לכל הגילאים.

שיטות מתיחת פנים

מתיחת פנים באמצעות אנדוסקופיה

מנתחים רבים משתמשים בשיטה זו על פני סוגי מתיחת פנים שונים. אנדוסקופ הוא מצלמה מיקרוסקופית המחוברת לגליל קטן. במהלך הניתוח, הרופא יוצר שלושה חתכים קטנים באורך כשני סנטימטרים או פחות. לאחר מכן הצינורית מוכנסת דרך החתך כדי להתבונן במבנה הפנים שמתחת. באמצעות שני חתכים נוספים, המנתח משתמש בציוד רפואי זעיר להרמת השרירים והסרת הרקמות העודפות.

ההליך מתאים בעיקר עבור מטופלים המעוניינים לתקן שרירים רפויים ושומן עודף, אך אין להם עמויות עודפות של עור. אנדוסקופיה היא טכנולוגיה שמתאימה בעיקר למתיחת פנים חלקית ותחתונה מאחר שאלה מטפלים באזורים קטנים יותר שקשה להגיע אליהם באמצעות ציוד רפואי רגיל. בנוסף, משום שהחתכים קטנים יותר, תהליך ההחלמה גם הוא מהיר יותר.

S-Lift

ניתוח מתיחת פנים באמצעות חתך בצורת S. המנתח מבצע חתך בצורת S ליד האוזן וממקם את העור והרקמות מחדש. משום שהחתכים קטנים יותר מאלה שמשתמשים בהם במתיחת פנים רגילה, זמן ההחלמה קצר יותר וגם העלויות בד"כ נמוכות יותר. עם זאת, התוצאות המתקבלות פחות דרמטיות. סוג הניתוח הזה אינו מתאים לטיפול באזור הלסת והחלק התחתון של הפנים.

ניתוח  – Superficial Musculoaponeurotic System SMAS (מעטפת שרירי הפנים)

זהו הניתוח הנפוץ ביותר. במהלכו, המנתח מרים ומהדק את מבנה השרירים הנמצא מתחת לעור כדי לשפר את קווי המתאר ולהוסיף את הנפח שאבד עם השנים. הליך זה מותיר אחריו מראה טבעי ומכונה בידי מנתחים פלסטיים בשם "פיסול פנים".

מתיחה באמצעות הרמה עמוקה (Deep Plane Lift)

במהלך ניתוח מן הסוג הזה, המנתח יעבוד על שכבת הרקמות הנמצאת מתחת למעטפת השרירים (SMAS). הרופא מפריד את העור והשרירים מהרקמות העמוקות יותר באמצעות הרמת שכבת העור כיחידה אחת. טיפולים מהסוג הזה יעילים בעיקר עבור האזור האמצעי של הפנים, הכולל את אזור הלחיים הרפוי. עם זאת, השיטה כרוכה ביותר סיכונים, בעיקר במה שקשור לעצבי הפנים. רק מעטים מן הרופאים עוברים הכשרה בטכנולוגיה זו. התוצאות, עם זאת, מחזיקות מעמד שנים רבות (10-15 שנים).

מתיחת פנים מתחת לקרום העצם (Subperiosteal Lift)

סוג הניתוח הזה עמוק עוד יותר ממתיחה באמצעות הרמה עמוקה, אם כי שי ההליכים מתמקדים באזור הרפוי של מרכז הפנים. ההליך מטפל ברקמות הנמצאות ממש מעל עצמות הפנים באמצעות חתכים מתחת לריס התחתון או בתוך הפה. סוג הניתוח הזה מוצע ע"י מספר קטן מאוד של מנתחים.

לפני הניתוח

בשבועיים הקודמים לניתוח, מטופלים צריכים להפסיק לעשן משום שהעישון מונע מחמצן לזרום בחופשיות בגוף ומאריך את זמן ההחלמה וכן את הסיכוי לסיבוכים בעת הניתוח.

יש להימנע מנטילת תרופות מסויימות כמו אספירין ומדללי דם, וכן תוספות כמו ויטמין E שיכול לגרום לסיבוכים.

יש להכין את עצמכם מבחינה פיזית ואף מנטלית, לוודא שלקחתם ימי חופשה ולארגן מישהו שיסיע אתכם הביתה לאחר הניתוח. רוב המטופלים לוקחים שבוע עד שבועיים חופש מהעבודה, אם כי זמנים מדוייקים משתנים מטיפול לטיפול.

כדאי להכין ערכה שתכיל: תחבושות, מזון בריא וקל להכנה, תרופות נגד כאבים, כריות להרמת הראש, חולצות כפתורים שאין צורך להלביש ולהסיר מעל הראש.

הניתוח

חלק מהניתוחים ניתנים לביצוע ללא צורך בהרדמה כללית, מה שמאפשר למטופל להישאר ער במהלך הניתוח. אבל הרדמה נותרת תמיד כאופציה. ההחלטה אם להרדים או לא תלויה בסוג הניתוח ובאורכו. מאחר שסיבוכים רבים קשורים בתגובה לא טובה לחומר המרדים, יש להתייעץ על כך עם הרופא המנתח במהלך פגישת הייעוץ הראשונית. לרוב, מתיחות פנים מתבצעות בהרדמה מקומית בלבד.

לאחר הניתוח

תהליך ההחלמה, כאמור, משתנה בהתאם לסוג הניתוח ואם בוצעו הליכים נוספים בשילוב עם מתיחת הפנים. עם דעיכת השפעתו של החומר המרדים, המטופל עשוי לחוות בחילה קלה או תחושה של קור, אבל תחושות אלה נעלמות יחסית מהר. לאחר הניתוח, מטופלים נשארים עם תחבושות על פניהם, וייתכן שיישארו עם צינוריות ניקוז למשך 48 שעות לאחר הניתוח. המנתח יסביר כיצד לנקות את הצינוריות. מטופלים בד"כ חווים נפיחות ואי-נוחות מסויימים, בעיקר ביום הראשון, אבל אפשר להתמודד עם התסמינים בעזרת תרופות לשיכוך כאבים שקונים מעל המדף.

במקרים רבים, המטופל יגיע לפגישה אצל הרופא ביום שלאחר הניתוח. במהלך הפגישה הרופא יבדוק את מידת האיחוי ויוודא שאין סכנה לסיבוכים שיצריכו ניתוח מלווה.

הימים הראשונים

בשבוע הראשון יש להימנע מפעילות פיזית מאומצת. יחד עם זאת, כדאי לבצע רמה מסויימת של פעילות, כמו הליכה ברחבי החדר כל כמה שעות כדי לוודא זרימת דם תקינה ולמנוע היווצרות של קרישי דם. הבדיקה העוקבת תתרחש בדרך כלל 4 עד 8 ימים  לאחר הניתוח כדי להסיר תפרים. כדי לעזור לתהליך ההחלמה, כדאי לחבוש את התחבושות ולהחליף אותן בתדירות, לנקות את צינוריות הניקוז על פי ההוראות שניתנו, להגיע למקום הטיפול כדי להסיר את הצינוריות, להימנע מהרטבת הפנים, להשתמש ברטיות קרות על אזור העיניים.

בשבועות הבאים

הנפיחות ושטפי הדם יכולים להימשך מספר שבועות לאחר מתיחת הפנים. עם כל יום שעובר, תוכלו להבחין בתוצאות החיוביות. לאחר כשבועיים של שהייה בבית, תוכלו לצאת החוצה. במהלך השבועיים הראשונים רצוי לישון כאשר הראש מוגבה, להימנע מהרמת משאות כבדים ומפעילות מאומצת, להימנע מסאונה, ג'קוזי ובריכות, לא לצרוך אלכוהול, אספירין ותרופות נגד דלקת שאינן על בסיס סטרואידים, וכן לא להשתמש במוצרי איפור עד קבלת הוראה מהרופא.

החלמה מלאה

בשבועות ובחודשים שלאחר מתיחת הפנים, עליכם להגיע לפגישות שקבע לכם הרופא. כמו כן, עליכם לשים לב לסימני ההחלמה וליידע את הרופא אם אתם עדים לסיבוכים. לפעמים חולפים מספר שבועות עד שמטופל יוכל לשים לב לתוצאות הרצויות. התוצאות נראות לעין יותר ויותר ככל שהנפיחות פוחתת.

תוצאות

תוצאות תלויות בסוג עור הפנים ובגיל, ויהיה עליך להתייעץ עם מנתח פלסטי כדי להיות מציאותי לגבי ציפיותיך. העור ימשיך כמובן להזדקן לאחר הניתוח. מטופלים צריכים גם להבין שאי אפשר להימנע מצלקות לגמרי, למרות שהמנתח ישתמש בכל כישוריו כדי שהצלקות יהיו מינמליות ולא מורגשות.

תוצאות לטווח ארוך

מתיחת פנים איננה מונעת את הזדקנות העור, אבל בהחלט יכולה להוריד שנים רבות ממראה עור הפנים. ברגע שהנפיחות חולפת ותהליך ההחלמה הסתיים, תוכלו להבחין בתוצאות הכוללות מראה צעיר ורענן יותר.

יתרונות

היתרונות של ניתוח מתיחת פנים ממשיכים להשתפר ככל שההליך נעשה מקיף ומורכב יותר. היום, יש להליך יכולת להעניק למטופלים את המראה הצעיר שהם רוצים כפי ששום הליך אחר לא יכול לעשות. מתיחת פנים מחזקת את שרירי הפנים, מחליקה את העור ומחזירה לו את קווי המתאר המקוריים שלו. מתיחת פנים מטפלת גם בתופעה של עור רפוי המתרחשת עם השנים. הסרת הרקמות העודפות מאפשרת למנתח להעלים קמטי צחוק, סנטר כפול, עור רפוי סביב העינים ולחיים נפולות.

סיכונים

מתיחות פנים הן הליך נפוץ ומוצלח על פי רוב. אבל, כמו בכל ניתוח, אי אפשר להתעלם מהסיכונים הכרוכים בכל הליך חודרני. אלה הבעיות העלולות להיווצר כתוצאה מניתוח מתיחת פנים:

  • תגובה שלילית לחומר המרדים – עבור רוב המטופלים, הרדמה היא הליך מאוד בטוח. עם זאת, למטופלים בעלי בעיות רפואיות קיימות יש סיכון מוגבר להתקף לב, שבץ וסיבוכים רציניים אחרים.
  • המטומה – דימום מתחת לעור יכול לגרום לתחושה מאוד לא נעימה וכן לנפיחות ולשינויים בגוון העור. הדרך היחידה לטפל באלה היא באמצעות ניתוח מלווה.
  • זיהום – בכל ניתוח כרוכה מידה מסויימת של סכנת זיהום, אבל הסיכוי נמוך ביותר אם המנתח נוקט בכל אמצעי הבטיחות הנוגעים להיגיינה נכונה.
  • צלקות ניכרות – אע"פ שצלקות הן תוצאה טבעית של ניתוח, ברוב המקרים, מיקומן באזורים נסתרים גורם לכך שלא ייראו לרוב האנשים המתבוננים בכם.
  • נזק עצבי – במקרים נדירים מתבצע חתך שגוי לעצב, היוצר קהות חושים או שיתוק בפנים. הנזק איננו קבוע בד"כ.

תופעות לוואי זמניות

לפניכם רשימה של תופעות לוואי החולפות תוך מספר שבועות מיום הניתוח:

  • תגובה זמנית לחומר המרדים – תגובה לחומר המרדים יכולה לכלול בחילות, סחרחורות או פרצי קור. אלה יחלפו ככל שהחומר המרדים יוצא ממערכת הדם ואינם צריכים לעורר דאגה.
  • אי נוחות – מתיחת פנים היא הליך חודרני, ולכן ניתן לצפות לתחושות כאב מסויימות, אי נוחות ורגישות בעור. עם זאת, התחושות אינן דרסטיות. עליכם ליידע את הרופא אם יש חשש להתגברות פתאומית של כאב.
  •  נפיחות – גם הנפיחות בעור היא תופעה שנעלמת ככל שהאזור מחלים, מספר שבועות לאחר הניתוח. יחד עם זאת, במידה והנפיחות דרסטית או מלווה באדמומיות או בשינויי גוון, עליכם ליידע את הרופא מייד.
  • שטפי דם ("פנסים") – רוב המטופלים יחוו שטפי דם קלים לאחר הניתוח, בעיקר סביב אזור העיניים. תופעה זו חולפת לאחר מספר שבועות. לאחר סוף השבוע השני, תוכלו להשתמש במוצרי איפור כדי להסתיר את שטפי הדם שעדיין לא נעלמו. עם זאת, כדאי לקבל אישור מהרופא המטפל כדי להתחיל להשתמש במוצרים קוסמטיים הכוללים איפור.
  • החלמה איטית – תהליך ההחלמה עשוי לארוך זמן רב יותר אצל מטופלים מסויימים. תופעות לוואי כמו שינוי בגוון העור, היווצרות קרום עור קשה סביב אזורי החתך, וחתכים שנסגרים באיטיות אפשריות בעיקר בקרב מעשנים.
  • צלקות – בד"כ לא תוכלו להבחין בצלקות, אבל יש לקחת בחשבון שהיעלמות הצלקות מתרחשת רק לאחר תהליך הריפוי.
  • תחושה חולפת של קהות חושים – מטופלים מסויימים חווים אובדן תחושה לאחר מתיחת פנים. זוהי תופעה שעשויה להעיד על נזק לעצבים, אבל זו גם יכולה להיות תופעה נלווית שתיפתר תוך מספר שבועות. עם זאת, כדאי ליידע את הרופא בנוגע לתופעה.

כיצד להתמודד עם תופעות הלוואי

רוב התסמינים הם זמניים ויחלפו תוך מספר שבועות. יחד עם זאת, מטופלים יכולים לנקוט אמצעי זהירות מסויימים כדי למזער את תופעות הלוואי ולהגביר את קצב ההחלמה. כדי לשכך תחושות של כאב ואי נוחות, מטופלים יכולים להשתמש במשככי כאבים הנרכשים מעל המדף בבית המרקחת או שהתקבלו ממרשם רופא. אין ליטול שום תרופות מהסוג הזה בלי להתייעץ קודם עם המנתח המטפל. אין לקחת תרופות מסויימות נגד דלקות, כמו איבופרופן. אלה יכולות להאט את תהליך האיחוי. תחבושות ורטיות יכולות להרגיע את הנפיחות והן גם מסייעות לעור להתרגל לקימורי הפנים החדשים. חשוב לחבוש את התחבושות לפי הוראות הרופא, להחליף ולדאוג שיהיו נקיות ויבשות. בד"כ, מטופלים מסירים את התחבושות שבוע לאחר מתיחת הפנים.

בנוסף, תוכלו להאיץ את תהליך ההחלמה באמצעות תזונה בריאה, הכולל פירות וירקות טריים, בשר דל שומן ומוצרי חיטה מלאה. כדאי להימנע ממאכלים המכילים הרבה מלח, אשר גורמים להצטברות נוזלים ולהגברת הנפיחות.

מתיחת פנים – המדריך המלא
User Rating 5 (2 votes)
Sending

הוספת תגובה

Click here to post a comment