ניתוח לטיפול ורידים ברגלים
ניתוחים וטיפולים לגוף

טיפול בורידים בולטים

המראה החיצוני של הגוף הוא גורם בעל השפעה רבה עלה המראה החיצוני הורידים בולטים בעיקר ברגליים דבר המצביע לעתים על בעיה רפואית

השם הרפואי לתסמין הורידים הבוטלים הוא דליות ורידים היכולים להיות כחולים, אדומים או בצבע הגוף. לעתים קרובות הם נראים כמו חבלים מפותלים ובולטים.

מהם ורידים דליתיים?

ורידים הם כלי דם המחזירים דם שעבר תהליך הסרת חימצון (Deoxygenation) מחלקים אחרים של הגוף חזרה ללב ולריאות. כשהוורידים מתעבים, מתעקמים או מתנפחים, הם הופכים לוורידים דליתיים. ורידים דליתיים מופיעים בעיקר באזור הרגליים והירכיים.

החלקים המעובים, מתעקמים או מתרחבים של הווריד נקראים דליות.

  • ורידים דליתיים יכולים להיווצר בכל מקום בגוף, אבל לרוב הם נמצאים ברגליים.
  • ורידים דליתיים הם תופעה תורשתית ונעשים בולטים יותר ככל שמתבגרים.

ורידים דליתיים הם שטחיים (קרובים לפני שטח העור) או עמוקים. הוורידים השטחיים וענפיהם קרובים לעור. בקטגוריה זו כלולים גם הוורידים המקשרים או מחוררים, אשר מקשרים את הוורידים השטחיים לוורידים העמוקים.

הוורידים העמוקים מכוסים בשרירים וברקמות חיבור העוזרים להזרים דם ללב ובחזרה. לוורידים יש מסתמים (valves) לכיוון אחד המונעים מהם לפתח דליות.

סיבות להיווצרות דליות

קיימות תיאוריות שונות לגבי מקורה של תופעת הדליות בוורידים. ההסכמה הכללית היא שמסתמים פגומים או בעלי תפקוד לקוי בתוך הוריד הם הגורם לכך.

המסתמים מונעים זרימת דם בכיוון הנגדי לזרימת הדם בתוך הווריד. המסתמים מבטיחים זרימה נכונה של הדם לכיוון הלב. לא ברור מה גורם לפעילות לקויה של המסתמים.

מומחים מסויימים בתחום תולים זאת בבעיות תורשתיות הגורמות לאנשים מסויימים לפתח כמות נמוכה מדי של מסתמים או לפתח מסתמים הפועלים באופן לקוי.

התוצאה היא שכאשר אדם בעל מסתמים שאינם מתפקדים כראוי נעמד, זרימת הדם שלו מתהפכת וזורמת לכיוון הוורידים השטחיים במקום לזרום כלפי מעלה, לכיוון הלב.

גורמים שונים משפיעים על היווצרות ו/או החמרה של ורידים דליתיים

  • הריון נקשר בפעילות מוגברת של מערכת הדם. כמו כן, לחץ מוגבר על הוורידים ברגליים הנגרם בשל משקלו ההולך וגדל של העובר והתוצאה הנגרמת בשל רגיעת ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון על דפנות הווריד תורמת להתפתחות של ורידים דליתיים במהלך היריון.
  • עמידה ממושכת
  •  ניתוח קודם או נזק קודם ברגל: מצבים אלה משבשים את זרימת הדם הרגילה.
  • מאמץ יתר: עצירות כרונית, אצירת שתן כתוצאה מערמונית מוגדלת, שיעול כרוני או כל מצב אחר העלול לגרום לאדם להתאמץ למשך זמנים ממושכים גורמים להתגברות בעוצמה המועברת לורידי הרגליים ועלולים לגרום לדליות. המנגנונים הללו תורמים גם להיווצרותם של טחורים, שהם בעצם ורידים דליתיים הנוצרים באזור פי הטבעת והישבן.
  •  גיל: באופן כללי, אצל האוכלוסייה המבוגרת יותר ניתן להבחין במידה גבוהה יותר של דליות.
  • משקל יתר או בטן נפוחה

ורידים דליתיים – תסמינים

ורידים דליתיים קלים יחסית לזיהוי ויכולים להוות מטרד קוסמטי עבור אנשים רבים.

  • הוורידים בולטים או מציצים מתחת לעור ויש להם תחושה של כמעין חבלים
  •  התסמינים יכולים להחמיר לאחר יום ארוך של עמידה ממושכת
  • תחושה של כבדות, כאב וגירוד ברגליים
  • כאב חמור בעת עמידה או אפילו בעוויתות ברגליים בלילה.

ורידים דליתיים עשויים לבלוט בזמן הווסת או בחודשי ההיריון, או להתפתח במהלך היריון או וסת.

יש אנשים שאינם חווים שום תסמינים. עבור רוב האנשים, הוורידים הדליתיים הם בעייה קוסמטית בלבד.

ורידים דליתיים מועדים להתפתחות של פקקת ורידים (Thrombophlebitis) שהינה קריש דם שלו מתוספת דלקת בחלק מסוים של הווריד.

  • קרישי דם בוורידים השטחיים קלים לזיהוי ומהווים מטרד, אבל בד"כ אינם מזיקים.
  • לפעמים אזורים כאלה יכולים להוות ראייה לזיהום בתוך הווריד, כך שההמלצה לאדם שמפתח את התסמינים האלה היא לערוך ביקור אצל רופא.
  • חוסר נוחות או כאב בחלקים מסויימים של הווריד, בנוסף לאדמומיות ונפיחות.
  • האזור יכול להיות קשה או מוצק.
  •  אין לבלבל את המצב הזה עם פקקת ורידים של הוורידים העמוקים, שהינה קריש דם בווריד עמוק. פקקת ורידים של הוורידים העמוקים (Deep Vein Thrombophlebitis (DVT))

מתי כדאי להתייעץ עם רופא?

כדאי לפנות לרופא כאשר נוצרת דלקתיות, שינויי צבע/אדמומיות או שמופיעים פצעים על העור, או שיש נפיחות בשוק הרגל. אלה מסמנים בעייתיות בוורידים העמוקים, ובעיקר מתלווים לקרישי דם

בדיקה רפואית נדרשת גם כאשר הוורידים הדליתיים מלווים בכאבים או נפיחות בלתי מוסברת.

חשוב להתייעץ עם רופא במקרים אלה משום שתסמינים אלה קשורים במקרים רבים להיווצרות של קרישי דם המהווים סכנה.

ורידים דליתיים כשלעצמם אינם מסוכנים אלא אם הם מופיעים בליווי התופעות שלעיל.

בעיות הקשורות לוורידים דליתיים:

  • אם אתם חשים כאבים בחזה או מתקשים לנשום, הדבר עשוי להעיד על קריש דם בכלי הדם של הלב או הריאות. עליכם להגיע מיד לחדר מיון.
  • גירוי בעור שמעל הוורידים או אפילו פצע או פגיעה שולית, אפילו פצע גילוח יכולים לגרום לדימום יותר מאשר אצל אנשים שאין להם ורידים דליתיים. במקרים אלה, כדאי לוודא שהרגל מורמת ולהפעיל לחץ לכמה דקות כדי לעצור את הדימום. אם הדימום לא עוצר, אפשר שתצטרכו להגיע לחדר מיון.

יחד עם זאת, ורידים דליתיים לבדם אינם בהכרח סימן לכך שפיתחתם קריש דם או שקריש דם הוא המקור לדליות.

כיצד מאבחנים דליות?

קל למדי לאבחן ורידים דליתיים משום שהם ניתנים לאבחנה ממבט פשוט. למרות שדליות איננה מהווה בהכרח סכנה, על הרופא לבצע בדיקה מעמיקה, לבדוק את עברכם ההיסטורי ולוודא שהוורידים אינם מהווים סיבה לחשש. הרופא עשוי לבצע סדרה של בדיקות במטרה לבדוק אם הדם זורם בניגוד לכיוונו. הבדיקה הפשוטה ביותר לכך היא באמצעות

האם ניתן לטפל בדליות לבד באמצעים ביתיים?

תוכלו לנקוט אמצעים מסויימים כדי לטפל בוורידים הדליתיים בכוחות עצמכם. הנה כמה מן הדברים שתוכלו לבצע בבית בעצמכם:

  • השתדלו להגביה את הרגליים במידת האפשר. אם יש לכם אפשרות, קחו הפסקות של כ-30 דקות במהלך היום כדי לאפשר לרגליים מנוחה. כאשר אתם מגביהים את הרגליים, ודאו שהן גבוהות מגובה הלב כדי לקבל את האפקט המכסימלי. כדאי להישאר בתנוחה למשך כשלושים דקות.
  •  לאנשים בעלי משקל יתר מומלץ לרדת במשקל באמצעות דיאטה עתירת סיבים ודלילה בשומן ובמלח.
  • השתמשו בגרבי לחץ (כמו TED או Jobst). השתדלו לגרוב את הגרביים לפני שאתם מתחילים להתנועע בבית כדי למנוע נפיחות בוורידים. במקרים שבהם השתמשתם בגרבי הלחץ והם גרמו לאפקט הפוך של כאב מוגבר, פנו לרופא מייד.
  • הימנעו מאלכוהול. אלכוהול יכול לגרום לוורידי הרגליים להתרחב.
  • אם אתם סובלים מבעיות כרוניות כמו עצירות, אצירת שתן או שיעול כרוני, פנו לרופא. מצבים אלה מעידים על לחץ שיכול לגרום או להחמיר דליות.
  • הימנעו מלבוש הדוק כמו מחוכים וחגורות.
  •  צאו להליכה. הליכה מסייעת לזרימת הדם ויכולה לסייע לשרירים להשפיע על יציאת הדם ממערכת הוורידים העמוקים יותר.
  • אם אתם יוצאים לנסיעה ארוכה ברכב או לטיסה ממושכת, או שאתם יושבים באופן ממושך במהלך היום, נסו לקום ולהתהלך פעם בשעה כדי לאפשר לשרירים לעודד את זרימת הדם מהוורידים.

טיפול בדליות

טיפולי לייזר

טיפול זה יעיל עבור ורידים דליתיים קטנים יותר שרוחבם עד 1 מ"מ. טיפולי לייזר עשויים לגרום לשינויי צבע בעור ולפעמים נדרש יותר מטיפול אחד. שיטה זו פחות יעילה לטיפול בוורידים דליתיים גדולים יותר. במקרה שהוורידים קרובים לפני השטח, רופא עשוי להמליץ להשתמש ברטיות חמות וכן במשככי כאבים. טיפולי המשך יידרשו רק במקרה שהרופא סבור שהתפתחה דלקתיות באזור.

סקלרותרפיה

סקלרותרפיה היא טיפול שבו מזריקים לווריד חומר כימי מטרש שמטרתו לפגוע בווריד ולגרום לו להיבנות מחדש ע"י פיתוח רקמות עור חדשות.

יש לקחת בחשבון שטיפול זה אינו תמיד יעל ביותר משום שאינו תמיד פועל וגם משום שקיים חשש להיווצרות של ורידים דליתיים חדשים.

ניתוח לטיפול בוורידים דליתיים

יש אפשרות להיפטר מוורידים דליתיים באמצעות ניתוח.

אם את אישה בהיריון או שהיית בהיריון לא מזמן, כדאי להמתין לפחות שישה שבועות לאחר הלידה לפני ביצוע הניתוח משום שהדליות שנוצרה במהלך ההיריון עשויה לדהות עד אז. אם את שוקלת לבצע את הניתוח למטרות אסתטיות בלבד ואין תסמינים נלווים כמו כאב או דלקתיות, ניתוח איננו האופציה האידיאלית.

ניתוחים בד"כ מתאימים לאנשים שניסוי באמצעים שונים להיפטר מוורידים דליתיים בשיטות ביתיות שונות או באמצעות שינויים באורח חיים ולא הצליחו, ומעוניינים לנסות שיטות אחרות מאשר סקלותרפיה או טיפולי לייזר למטרות קוסמטיות.

הניתוח מתבצע בקשירה של הדליות באמצעות חתכים זעירים בעור (Vein litigation/tying), או באמצעות משיכתם ("סטריפינג") או תלישתם (Avulsion) של ענפי הווריד הקטנים יותר.

חזרה של הוורידים עשויה להתרחש כתוצאה פעילות לקויה של הוורידים העמוקים שיש להם מסתם לכיוון אחד המונע מהדם לזרום בכיוון הנגדי (Perforator Veins) או כתוצאה מהכשל לקשור את הווריד קרוב למפשעה.

טיפול מונע

הדרך הטובה ביותר להימנע מדליות היא כמובן באמצעות טיפול מונע. דליות היא תופעה שפחות צפויה להופיע אם אתם מנהלים אורח חיים בריא. גם אם כבר פיתחתם דליות, מעבר לאורח חיים יותר בריא יסייע להימנע מהיווצרות ורידים דליתיים נוספים או החמרה של אלה הקיימים.

*שימו לב שיש מקרים שבהם הופעה של ורידים דליתיים יכולה לסמן את תחילתו של מצב כרוני שבו הוורידים אינם מתפקדים כראוי. גם אם השלב הראשון אינו מלווה בתופעות לוואי, אתם עשויים לפתח תסמינים כגון נפיחות ברגליים ולבסוף לפתח כיב קיבה הנוצר מזרימת דם לקויה.

עם זאת, רק אחוז קטן מאוד של אנשים הסובלים מדליות מפתחים קרישי דם בוורידים העמוקים לאחר שהם מתלוננים על תופעות לוואי.

סיבוכים חמורים יותר כמו פצעי לחץ קשים יותר לריפוי ונוטים לחזור גם לאחר טיפול להעלמתם.

כמו כן, יש לזכור שקריש דם בוורידים העמוקים עלול לעבור בזרם הדם ולהגיע לריאה. מצב זה נקרא

תופעות לוואי קלות:

ורידים דליתיים גורמים לנפיחות ולשינויי צבע בעור, והם נראים כאילו הם מתפתלים מתחת לעור. יש אנשים שאינם מדווחים על שום תופעות לוואי, אך תופעות לוואי קלות כוללות:

  • תחושה של עייפות, כאב, צריבה וכבדות ברגליים, תסמינים שמחמירים לאחר עמידה או ישיבה ממושכים.
  • נפיחות בכפות הרגליים או בקרסוליים
  • תחושה של גירוד מעל אזור הוורידים.

סיבוכים חמורים יותר:

  • נפיחות ברגליים
  • נפיחות וכאבים בשוק הרגל כתוצאה מישיבה או עמידה ממושכת
  •  פצעים פתוחים או נטייה לדמם בקלות כתוצאה מפגיעה שולית ביותר בעור
  • שינויים ניכרים בעור, הכוללים שינויי צבע, עור יבש ודק יותר, דלקתיות ושינוים בגודל

יש לזכור שהוורידים הדליתיים לכשעצמם אינם צריכים להוות מקור לדאגה ואינם מעידים על בעייה רפואית, אך ישנם מקרים שבהם הוורידים הדליתיים מסמנים כי קיימת חסימה בוורידים העמוקים יותר, תופעה הנקראת Deep Vein Thrmbosis, ובמקרים אלה אכן יש צורך לגשת לטיפול רפואי.

טיפול בורידים בולטים
User Rating 5 (1 vote)
Sending

הוספת תגובה

Click here to post a comment