מאמרים ועצות

בדיקת – NIPT מה חשוב לדעת על הבדיקה

תקופת ההיריון היא תקופה מאושרת ומלאה בהתרגשות וציפייה. אדם נוסף עומד להצטרף למשפחה, וזו בהחלט סיבה למסיבה. אלא שלצד ההתרגשות מהפלא שצומח בתוכנו – יש גם לא מעט חששות לגיטימיות לבריאותו של העובר ולהיריון תקין. את כל אלה ניתן לבדוק באמצעות בדיקות שונות המוצעות כיום, כשהבדיקה הבולטת מבניהן בהיבטים של בריאות ודיוק היא בדיקת ניפט, ובאנגלית – NIPT. למי היא מתאימה, כיצד היא מבוצעת ומהם ההבדלים בינה לבין בדיקות אחרות?

למי מיועדת בדיקת ניפט?

בדיקת ניפט מיועדת לנשים בהיריון מעל גיל 35 הנמצאות החל מהשבוע העשירי להיריון, אם כי ניתן לעשות אותה גם בגיל צעיר יותר כשיש היתכנות למחלות כרומוזומליות. הבדיקה מומלצת בעיקר לאוכלוסיית ההריוניות אשר עומדות בקריטריונים הבאים:

  • נשים אשר במהלך בדיקת האולטרסאונד שלהן התגלו סימנים אשר יכולים להעיד על הפרעה כרומוזומלית
  • נשים עם היסטוריה משפחתית של הפרעות כרומוזומליות
  • אחד ההורים הוא נשא של חריגה כרומוזומלית הנקראת 'טרנסלוקציה רוברטסונית' בכרומוזומים 13 או 21.
  • נשים בהיריון מעל גיל 35
  • נשים שקיבלו תוצאות עמומות שאינן חד-משמעיות מבדיקה אחרת 
  • הריונות מפונדקאות ותרומת זרע

כיצד עובדת הבדיקה ומהי בודקת? 

בדיקת ניפט היא בדיקה פשוטה על בסיס בדיקת דם בלבד. באמצעות הבדיקה, בוחנים את חלקיקי המטען הגנטי שמשתחררים אל הדם של האם, ודרכם ניתן לזהות מחלות ותסמונות גנטיות שונות. לבדיקת NIPT יכולות דיוק גבוהות ביותר – היא מזהה תסמונות בדיוק של יותר מ-99%, ועל כן נחשבת לבדיקה פופולרית ומומלצת מאוד על ידי הרופאים – היא אינה פולשנית ולא מסכנת את העובר ומייצרת תוצאות ברמת וודאות גבוהה. 

מה ההבדל בין בדיקת ניפט לבדיקת מי שפיר?

בדיקת NIPT, כאמור, היא בדיקה המתבצעת על ידי לקיחת דם מהוריד, במינימום של כאב וכמובן ללא סיכון לעובר או לאם. לאחר הבדיקה, ניתן מיד לחזור לפעילות מלאה. בדיקת מי שפיר לעומתה היא בדיקה אשר במהלכה מחדירים לעומק הגוף מכשור אשר דוגם את המים העוטפים את העובר. בדיקה זו כרוכה בסיכונים מסוימים וביניהם פגיעה בעובר, הפלה וזיהום קשה ברחם. על פי ממצאים, 1 מתוך 1,000 הריוניות יפילו את עוברן בעקבות בדיקת מי שפיר. כמו כן, ישנם הבדלים גם בזמני הבדיקות ובזמן הפקת התוצאות – את בדיקת ניפט ניתן לעשות החל מהשבוע העשירי, ואילו בדיקת מי שפיר רק מהשבוע ה-16 ועד השבוע ה-22 – דבר אשר משפיע מאוד על יכולת התגובה במקרה של גילוי תסמונת אצל העובר וחשוב ובעל חשיבות גבוהה עבור ההורים. תוצאות בדיקת מי שפיר מתקבלות בתוך 21 יום ואילו תוצאות בדיקת ניפט בתוך 7-10 ימים. ומה בנוגע לאיכות התוצאות? שתי הבדיקות בודקות מספר רב של כרומוזומים ובפרט את הכרומוזום האחראי על תסמונת דאון. בדיקת מי שפיר היא בדיקה וודאית, ואילו בדיקת NIPT מצטיינת בגילוי של תסמונת דאון היא בעלת דיוק הסתברותי של 99% במגוון של מחלות ותסמונות. הבדיקה מחליפה בדיקת מי שפיר, אך במידה ונתגלה בה כי יש סבירות גבוהה למחלה או תסמונת בעובר, מומלץ להמשיך לבדיקה וודאית יותר בהתייעצות עם הרופא המטפל. 

האם הבדיקה מסוכנת או כואבת?

לא, וזהו אחד היתרונות העיקריים שבה. מדובר בבדיקת דם רגילה אשר ניתן לעשות במרפאות ייעודיות או בביתה של ההריונית, ומיד לאחריה לחזור לשגרה. בניגוד לבדיקות אחרות אשר יש בהן סיכון לא מועט להפלה או לנזקים אחרים לאישה, הבדיקה אינה פולשנית ולא מסוכנת – לא לאם ולא לעובר.

מהם היתרונות של הבדיקה לעומת בדיקות אחרות המוצעות בשוק?

  • דיוק הסתברותי של 99%
  • בדיקה של מגוון מחלות ותסמונות
  • דיוק מקסימלי בהיתכנות של תסמונת דאון בעובר
  • בדיקה ללא כאב
  • בדיקה ללא סיכון לאם או לעובר
  • ניתן לבצע אותה החל מהשבוע העשירי להיריון
  • תוצאות הבדיקה נמסרות לרופא בתוך 7-10 ימים

כמה עולה הבדיקה, ומהי השתתפות קופת החולים/ביטוח פרטי?

עלות הבדיקה נעה בין 3,000-6,000 ₪ וקופות החולים וחברות הביטוח מציעות את ביצוע הבדיקה ומשתתפות בעלותה, כתלות בהיקף הביטוח ובמסלול בקופת החולים. כמו כן, את בדיקת הדם ניתן לעשות בביתה של ההריונית.